Wednesday, January 27, 2010

Australia Day.

Hemma i Sverige är vi inte direkt jättehype på att fira nationaldagen. Man hänger ut flaggan och that's basically it. Down Under är det andra bullar. Australia Day firas både kvällen innan på Australia Day Eve (trust me, australienare hittar alltid en anledning till att fira och festa lite extra) och den 26 januari så snålas det inte med festligheterna. Förra året firade jag och Sara Australia Day med fyrverkerishow i ösregnet nere i Darling Harbour, sippandes sangria innan vi snodde till oss en australiensisk flagga på Cargo Bar. 

I år var det en helt annan story. Stekande sol och drag från morgon till kväll. Dagen började med att jag gick upp och fixade ihop maten till dagens äventyr. Sen var det bara att stassa upp och bege sig. Unpatient som jag är orkade jag då inte masa mig överallt och ingenstans för att ta mig till Vaucluse (det innebar ju  faktiskt en promenad till Kings Cross och två bussbyten) så jag hoppade in i en taxi, skruvade upp musiken och airconen. Tid är värdefullt. Traffiken var dock inte att leka med så 35 minuter senare, 40 dollar fattigare och inte ett dugg nerkyld från AC:n hoppade jag ur taxin vid Strickland House i Vaucluse där vår picnic skulle hålla hus. Och där var vi hela dagen och tog det festligt siesta under det enda trädet som var ledigt när packet hade anlänt - ett dött träd utan löv (läs: solbrännan satt därmed där den skulle), med utsikt över hela hamnen och skylinen. 


Runt sextiden tog vi en taxi hem till Scarfy's uppe i Bellevue Hill, duschade av oss och fixade oss lite, spelade lite DJ Hero och biljard innan vi blev skjutsade till the Sheaf för att fortsätta fira. The Sheaf var knökpackat som vanligt, men vi lyckades hitta ett bord, slog oss ner och beställde in lite mat. Lammsalladen och steaken med svamprisotto där är ett skämt, skadat goda. Hängde på the Sheaf hela kvällen tills fröken Grönberg blev lite för trött, halvsomnade och blev utslängd. Följde henne ut till taxin men lilla jag blev inte insläppt igen på grund av lockout, så jag satte också mig i en taxi och därmed var kvällen gjord. Väldigt lyckad Australia Day minus det faktum att när jag vaknade dagen efter insåg jag att min underbara blazerjacka inte riktigt var lika hundraprocentigt med mig hem som jag trodde. Mission "Locate It" pågår fortfarande..


1 comment:

vivi said...

Hej Isa!

Så fina bilder, är det fortfarande varmt i sydney???
Ha det bra/ vivi